تفاوت خرخاکی و بید کاغذ (silverfish یا ماهی نقره ای)

۱۳۹۹/۵/۱۴

خرخاکی ها و بید کاغذ (که با نام سیلور فیش یا ماهی نقره ای نیز شناخته می شود) موجوداتی هستند که اغلب در خانه های ما دیده می شوند.
این دو علاوه بر شباهت ظاهری که با هم دارند علایقی شبیه به هم نیز دارند مثلا هر دو این موجودات علاقه مند مکان های خنک، تاریک و مرطوب هستند.

خرخاکی ها

خرخاکی ها حشره نه، بلکه سخت پوستانی هستند که برای زنده ماندن نیاز به رطوبت دارند.
خرخاکی دارای بدنی بیضی شکل و زره مانند با دو شاخک در انتهای بدن است و دارای طیفی از رنگهای صورتی، قهوه ای و توسی می باشد.
بدن این موجودات اغلب به اندازه یک سانتی متر می باشد ولی برخی گونه ها ممکن است بزرگتر باشند.
این موجودات اغلب زیر در حیاط خانه ها زیر سنگ ها و در مکان های مرطوب و خنک یافت می شوند. خرخاکی ها هیچ خطر و ضرری برای سلامتی انسان ها ندارند.
فقط در صورتی که مکان مناسب برای زندگی این موجود در خانه فراهم باشد وارد خانه ها می شوند. (در این پست می توانید دلایل وجود خرخاکی ها در خانه را مطالعه کنید.)
چگونه خرخاکی ها را از خانه دور کنیم؟


رنگ خرخاکی

بید کاغذ - ماهی نقره ای Silvrefish

بید کاغذ حشرات بدون بال و با بدنی به شکل ماهی و به رنگ نقره ای متالیک هستند که بسیار سریع حرکت می کنند. طول این موجودات به یک سانتیمتر می رسد. این حشرات که از راسته دم ریشک داران و یا تایسانورا می باشند دارای دمی با سه شاخه یا ریشه بلند هستند.
بید کاغذ موجودی است که از نور روز گریزان بوده و در مکان های تاریک و مرطوب مثل حمام و کابینت های آشپزخانه زیست می کنند.
برخلاف خرخاکی ها این موجودات به علت نوع تغذیه شان می توانند آسیب زننده باشند. مواد به موجود در کاغذ دیواری ها و کتاب های قدیمی از غذاهای مورد علاقه شان می باشد. آنها همچنین چسب، خرده های نان و خمیر را هم می خورند.
تخم های بید کاغذ یا سیلورفیش ممکن است با جعبه های مقوایی،‌ کتاب ها و یا کاغذهای قدیمی وارد خانه شوند. نوزادان تازه از تخم بیرون آمده از لحاظ ظاهری نمونه کوچک والدین خود می باشند.
این موجودات می توانند تا بیش از یک سال بدون خوردن غذا زنده بمانند.

ماهی نقره ای
سیلورفیش

silverfish

حشره دم مویی نقره ای

حشره سه دم

حشره ای شبیه به خرخاکی

 

..