چگونه خرخاکی ها را از خانه دور کنیم؟

۱۳۹۹/۵/۱۴

دور-کردن-خرخاکی-از-خانه

خرخاکی ها مهمانان ناخوانده ای که با فرا رسیدن فصل پاییز بیشتر دیده می شوند. این موجودات اغلب در خارج از خانه زندگی می کنند در مکان های نمناک و تاریک یا در باغچه و جاهایی که باقیمانده برگ گیاهان وجود دارد.
با سرد شدن هوا در زمستان سر و کله شان در خانه ها پیدا می شود چون به دنبال جای گرمتری هستند تا زمستان را به سلامت سپری کنند.
خانه برخی از انسان ها برای این موجودات جذاب تر است. آنها جایی را دوست دارند که بدون مزاحمت و مرطوب باشد و به منابع غذایی هم دسترسی داشته باشند. اگر خانه شما دچار هجوم خرخاکی ها شده است پس ناخواسته این شرایط را فراهم کرده اید.
برای جلوگیری از دائمی شدن این وضعیت باید این شرایط مطلوب خرخاکی ها را از بین ببرید.

آنها شاید کوچک باشند اما نقش مهمی در تجزیه سلولز چوب و کاغذ دارند و همینطور در تجزیه مدفوع انسان و حیوانات هم موثر هستند.
زیستگاه طبیعی آنها در میان باقیمانده های برگهای گیاهان،جنگل و در میان درختچه هاست.

لطفا قبل از نابودسازی خرخاکی ها دوباره فکر کنید
انقدر شتاب زده در مورد خلاصی از خرخاکی ها در محل زندگیتان عمل نکنید.
خرخاکی ها برخلاف سوسکهای کثیف هیچ ضرر و خطری برای انسان ها ندارند. خیلی خب شاید بودن آنها در خانه زیاد جالب نباشد اما در باغچه آنها نقش مهمی را از لحاظ چرخه طبیعی و تجزیه و رشد ایفا می کنند.
اگر آنها را در باغچه مشاهده کردید لطفا سعی نکنید آنها را از بین ببرید وجود آنها برای باغچه مفید است. آنها منبع تامین کلسیم برای سایر حیواناتی هستند که از آنها تغذیه می کنند مثل برخی پرندگان، قورباغه ها و عنکبوتها. آنها همچنین نقش حیاتی در تجزیه در چرخه نیتروژن دارند.
چگونه از شر خرخاکی خلاص شویم
حضور خرخاکی ها از نشانه های اولیه مشکلات رطوبت است
حضور آنها می تواند به شما درباره وجود مشکل رطوبتی در خانه هشدار دهد. زیرا همانطور که قبلا هم گفته شد خرخاکی ها برای زنده مان به رطوبت نیاز دارند.
بدون وجود هیچ گونه منبع رطوبت آنها نمی توانند در خانه شما سکونت کنند. از اینرو رفع هرگونه منبع رطوبت برای مقابله با خرخاکی ها ضروری است. این کار باید توام با جلوگیری از تولید مثل و خانه سازی خرخاکی ها در خانه انجام گیرد.
می توان برای رهایی از این مشکل از سموم حشره کش موجود در بازار استفاده کرد ولی بهتر است که این کار را نکنید چرا که با این کار خود و بچه های کوچکتان را در معرض خطر و مسموم شدن قرار داده اید و البته احتمال مسمومیت و از دست دادن حیوانات خانگی را هم در نظر بگیرید.
بعلاوه با استفاده از اسپری های حشره کش به لایه اوزون هم لطمه وارد می کنید.
پس بهتر است از برای رهایی از مشکل هجوم خرخاکی ها به خانه از روش های غیر شیمیایی استفاده کنید تا نه این موجودات بی خطر را نابود و نه به محیط زیست و سلامتی خودتان لطمه ای وارد کنید.
می توانید به آرامی آنها را با جارو جمع آوری کرده و به محلی دور از خانه ببرید یا جایی که به آن تعلق دارند مثلا باغچه.
یا می توانید برای اینکار از جاروبرقی استفاده کنید و کیسه یا محفظه جاروبرقی جایی بیرون از خانه خالی کنید.
همانطور که قبلا هم گفته شد مناطق مرطوب را شناسایی و عامل رطوبت را از بین ببرید.
برگهایی که بیرون خانه هستند را جمع آوری کرده و دور بریزید و قسمت های مرطوب مثلا ناودان را از برگها خالی کنید.
شکافهای درز پنجره را با درزگیر یا بتونه مسدود کنید.
گلدان ها را از لبه پنجره ها بردارید و به مکانی دورتر انتقال دهید.

..