غذای خرخاکی چیست؟

۱۳۹۹/۵/۱۴

غذای خرخاکی چیست

خرخاکی ها (به انگلیسی: Woodlouse) سخت پوستان کوچکی که به بازیافت کنندگان طبیعت مشهورند. اما آنها از چه چیز تغذیه می کنند؟
چرا ممکن است برایمان دردسر ساز شوند؟

خرخاکی ها چه می خورند؟

آنچه که تقریبا قسمت اعظم غذای خرخاکی ها را تشکیل میدهد، چیزی نیست جز گیاهان، چوبها و مواد طبیعی در حال پوسیدگی. به همین علت است آنها را با نام بازیافت کننده های طبیعت می شناسند.
این موجودات در محیط های مرطوب به راحتی و به سرعت تکثیر می شوند. اگر شما مکان و یا ظرفی را برای تهیه و نگهداری کمپوست دارید، تعجب نکنید اگر خرخاکی ها را هم در آنجا مشاهده کردید.
البته وجود آنان در ظرف کمپوست بسیار مفید است و به درست شدن هر چه بهتر کمپوست کمک می کند.

اگر خرخاکی ها به خانه هایمان راه پیدا کنند ....

اگر خرخاکی ها وارد محیط زندگی ما شوند در صورت ازدیادشان ممکن است برایمان مشکل ساز شوند چرا که علاوه بر چیزهایی که گفته شد آنها به مواد دیگری مثل کاغذ نیز علاقه دارند و ممکن است به کاغذ دیواری ها آسیب بزنند.

آیا خرخاکی ها برای سلامت انسان مضر هستند؟

آیا خرخاکی نیش می زند یا گاز می گیرد؟

پاسخ به همه این سوالات، خیر می باشد.
خرخاکی ها موجودات بی آزاری هستند. طبق تحقیقات انجام شده آنها هیچ نوع بیماری را منتقل نمی کنند و برخلاف باور عموم خرخاکی ها نه گاز می گیرند و نه نیش می زنند. آنها اصلا ابزار لازم برای این کار را ندارند.

اگر خرخاکی وارد خانه مان چه کنیم؟

در صورتی که د رخانه یا باغچه تان خرخاکی مشاهده کردید به سادگی و با استفاده از جارو خاک انداز موجود را به مکانی دور از خانه انتقال دهید یا می توانید آنها د رظرف کمپوست خود بیاندازید تا با این کار به پروسه تولید کمپوست هم کمکی کرده باشید.

خانه را از هر نوع منبع رطوبت که بزرگترین جاذبه برای خرخاکی هاست، پاک کنید. با این کار از ورود آنها به داخل خانه جلوگیری می شود.
شیرهای آب که چکه می کنند هم می توانند باعث جذب خرخاکی ها شوند پس آنها را هم تعمیر کنید.

حیاط خانه و اطراف دیوار ها را از هر گونه مواد ارگانیک مثل برگهای درختان، پاک کنید. همانطور که گفته شد این مواد باعث خرخاکی ها به خانه می شوند.

همه کف شورها، ناودان و هر جایی که امکان جمع شدن آب وجود دارد را پاکسازی کنید و خشک نگه دارید.

خانه خود را همیشه گرم و خشک نگه دارید در این صورت اگر خرخاکی هم وارد منزلتان شود محل دیگری را برای زندگی کردن برمی گزیند چون که این شرایط اصلا برای آنها خوشایند نیست.

..